משקיעי הנדל"ן נערכים ליום שאחרי הקורונה

השיתוק הפוליטי ומשבר הקורונה הקפיאו את מערכות התכנון בישראל כמעט לחלוטין. עכשיו, משנוצר בור תכנוני אדיר, נראה שוועדות התכנון חוזרות לתפקד. אילו מתחמי תכנון הן צפויות לקדם?

כמו כולם, גם ענף הנדל"ן הושפע משמעותית ממשבר הקורונה. אבל משום שבכל משבר טמונה גם הזדמנות, השאלה החשובה מבחינתכם היא כיצד אתם יכולים ליהנות מההזדמנות הזו ולהרוויח מהמשבר. במילים אחרות: למה דווקא עכשיו זו שעתם הגדולה של משקיעי הנדל"ן הרוכשים קרקעות? ואילו קרקעות כדאיות במיוחד בתקופה הזו?

פעילות ענף הבנייה למגורים בישראל הצטמצמה דרמטית בתקופת הקורונה. מספר התחלות הבנייה צנח. מוסדות התכנון פעלו במתכונת מצומצמת והאטו משמעותית את קצב אישורי התוכניות, קידומי הפרויקטים והיתרי הבנייה. גם רשות מקרקעי ישראל הפחיתה את שיווק הקרקעות לבנייה, ויזמים רבים צמצמו את פעילותם. אבל, לא רק משבר הקורונה גרם לדעיכת פעילות הנדל"ן, גם השיתוק הפולטי בישראל שמתמשך ומתמשך ומערכות בחירות שחוזרות בקצב מסחרר עוצרים קידום תוכניות חשובות, הפשרת קרקעות ומכרזי קרקע לבנייה.


ההאטה זמנית בלבד
על רקע ההאטה חשוב לזכור שזהו מצב זמני בלבד. אין ספק שבסופו של דבר השוק יתאושש ושצפויה עלייה בביקושים. הביקוש לדירות קיים תמיד, ואף הולך וגדל בשל קצב גידול האוכלוסייה בישראל. עוד לפני משבר הקורונה ניכר פער בין הביקוש הגדול להיצע המצומצם מדי. בשלב הנוכחי נוצר פקק של תוכניות שממתינות לאישור, קרקעות שמחכות להפשרה ורוכשים פוטנציאליים שמצפים לפרויקטים חדשים.


אז מה הולך לקרות? ברגע שהמצב במשק יתייצב והממשלה ומוסדות התכנון ייקחו את העניינים לידיים ויבינו את חומרת הבעיה, הם יעשו הכול כדי לשחרר את הפקק במהירות האפשרית ולהבריא את הענף. כלומר בשלב ראשון יקודמו ויאושרו תוכניות שכבר נמצאות בתהליכי תכנון ואישור, ובעקבות זאת יופשרו קרקעות הנכללות בתוכניות הללו ומצויות כיום על סף אישור.


כיצד כל זה קשור למחירים ולהשקעות? הנסיבות הללו ממקדות את הפוקוס בקרקעות שנכללות בתוכניות מתאר בשלבי אישור מתקדמים, במיוחד בערים המבוקשות. בקרקעות שנמצאות בסטטוס כזה עדיין אפשר למצוא כיום עסקאות אטרקטיביות "במחירי קורונה". וכשהשוק יתעורר בגדול והתוכניות יאושרו, ערך הנכסים יזנק ויספק למשקיעים תשואה חסרת תקדים.


הפוטנציאל של הוד השרון

הוד השרון היא בין הערים המבוקשות ביותר ואחת הערים הבולטות בין מוקדי ההשקעות הפוטנציאליים. העיר ידועה במיקומה האידיאלי במרכז הארץ, כחלק מאזור השרון המבוקש, ובקרבתה לכבישים מרכזיים. הוד השרון מאופיינת באווירה כפרית וסביבה עירונית, דבר המייחד אותה. תושבי העיר נהנים ממערכת חינוך איכותית, שירותים עירוניים ברמה גבוהה, מגוון מקומות בילוי ומסחר ושטחים ירוקים נרחבים. במענה לביקוש הגובר למגורים, העיר מצויה בתנופת פיתוח ומקדמת תוכניות רחבות להפשרת קרקעות צמודות לעיר לצורך הקמת שכונות חדשות.

מתחם "שביל התפוזים" המתוכנן בדרום-מזרח הוד השרון הוא דוגמה מעולה לפרויקט שמשקיעים רבים כבר זיהו בתור השקעה חמה. המתחם, הצמוד לאזור ותיק ויוקרתי בעיר, מיועד לפי תוכנית מתאר ארצית לפיתוח עירוני. התוכנית לבניית שכונת מגורים במתחם מקודמת על ידי העירייה והוועדה המחוזית ונמצאת כבר בשלבי תכנון מתקדמים.


חברת אופיסיטי מציעה כעת במתחם "שביל התפוזים" מספר מוגבל של יחידות זכות לדירה במחיר אטרקטיבי של 289,000 שקלים בלבד. כמה זה אטרקטיבי? עסקאות דומות אחרות באזור נסגרו בסדרי גודל של 350,000 שקלים, כך שהמחיר משקף הנחה משמעותית. בענף מעריכים כי התוכנית תקודם במסגרת המאמצים הצפויים לשחרור מהיר של צוואר הבקבוק התוקע את התחלות הבנייה בישראל. אישור התוכנית צפוי להקפיץ באופן דרמטי את ערך הנכס, ולכן ההצעה של אופיסיטי נחשבת להזדמנות חד-פעמית אשר תקפה לזמן מוגבל ובעלת פוטנציאל רווח אדיר.



שביל התפוזים הוד השרון

החשבון פשוט
אז מה פוטנציאל הרווח ברכישת קרקע היום בתוכנית שביל התפוזים? דירות חדשות בסביבת המתחם נמכרות במחיר של כ 2.8 מיליון ₪. כלומר, אם נעריך עלויות בניה והיטלים צפויים בסך של כ 1.5 מיליון שח, הרי שבסוף התהליך ניתן להגיע לרווח של מעל מיליון ש"ח על השקעה שדורשת הון עצמי של כ 300,000 ש"ח בלבד.